TVET BiH

O projektu

Projekat “Jačanje sistema tehničkog i stručnog obrazovanja i obuke u BiH”, koji finansira Švicarska agencija za razvoj i saradnju (SDC), a implementira GOPA Worldwide Consultants, ima za cilj unapređenje efikasnosti, relevantnosti i održivosti tehničkog i stručnog obrazovanja i obuke u BiH. Fokusiran je na uspostavljanje koordinisanog sistema upravljanja tehničkim i stručnim obrazovanjem (TSOO), zasnovanog na principima donošenja politika zasnovanih na dokazima i Europskog okvira za osiguranje kvalitete u stručnom obrazovanju (EQAVET).

Projekt se realizira u dvije faze: pripremna faza (2023–2024) i četverogodišnja implementacijska faza (2024–2028). Kroz zajednički rad sa nadležnim obrazovnim institucijama i privatnim sektorom, projekt teži jačanju strukturiranog dijaloga između obrazovanja i tržišta rada, te promociji atraktivnosti TSOO sektora među mladima i roditeljima.

Glavni izazov

Sistem tehničkog i stručnog obrazovanja i obuke u Bosni i Hercegovini suočava se s brojnim izazovima. Najnoviji međunarodni izvještaji ističu da je upravljanje TSOO  jedno od najslabijih u zapadnom Balkanu dok reforme u ovoj oblasti u BiH napreduju sporo. TTSOO je pod nadležnošću 14 obrazovnih vlasti, koje su odgovorne za praćenje obrazovnih procesa na državnom, entitetskom, kantonalnom i nivou Distrikta. Ova fragmentirana struktura upravljanja rezultirala je stvaranjem više od 70 dokumenata koji regulišu politiku, uključujući okvirne zakone, strategije, propise i smjernice.

Dodatno, TSOO se suočava s izazovima slabog i nestrukturiranog dijaloga između obrazovnog sektora i tržišta rada, što je ključni preduslov za stvaranje visokokvalitetnog, industrijski relevantnog dualnog obrazovanja i opći razvoj ljudskog kapitala. Odsustvo sistematskog pristupa i funkcionalnih mehanizama ometa razvoj strukturiranog društvenog dijaloga, čime se smanjuje potencijal TSOO da doprinosi održivom ekonomskom rastu, razvoju konkurentnosti i otpornosti društva u cjelini. Osim toga, nedostatak kapaciteta socijalnih partnera dodatno opterećuje efikasnost TSOO.

Ove slabosti dovele su do nedostatka kvalifikovane radne snage, nedovoljno plaćenih radnih mjesta, niske produktivnosti i konkurentnosti, kao i problema u prelasku na Industriju 4.0.

Cilj projekta

Glavni cilj projekta je uspostaviti i unaprijediti koordinirani sistem upravljanja TSOO u Bosni i Hercegovini, koji će biti zasnovan na principima strukturiranog dijaloga između svijeta obrazovanja i svijeta rada, donošenja politika zasnovanih na dokazima i Europskog okvira za osiguranje kvalitete u stručnom obrazovanju (EQAVET).

Fokus intervencije projekta je učinkovito i pametno  upravljanje tehničkim i stručnim obrazovanjem i obukom kroz jačanje uloga svih relevantnih aktera s obje strane, potražnje i ponude, uz strukturiranu suradnju i primjenu principa donošenja odluka temeljenih na dobroj procjeni potreba i dokazima. S jedne strane, kreiranje i implementacija politika, te u konačnici osiguranje kvaliteta u TSOO na nivou sistema, ima za cilj provedbu politika na nivou škola, dok s druge strane, cilj je istovremeno podržati poslovnu zajednicu kao stranu potražnje da bude proaktivno uključena u sve procese i elemente razvoja i implementacije TSOO-a.

Naš pristup

Pristup projekta je modularan i usmjeren na više nivoa – makro (politike i strategije) i mezzo (škole i nadležne obrazovne institucije).

Projekt koristi modularni pristup (MRAS), koji nudi metodologiju usmjerenu na zainteresirane strane i koja se lako može prilagoditi kako bi zadovoljila specifične potrebe i ciljeve svake administrativne jedinice. Ovaj pristup se temelji na resursima, kapacitetima i stručnosti svih aktera kako bi se uključili u sistemski dijalog za razvoj politika fokusiranih na dualno orijentirano TSOO. Partnerstva u TSOO koja su vođena potražnjom i uključuju više institucija zahtijevaju aktivno učešće svih relevantnih aktera kao ključni uslov za uspostavu SMART TVET sistema temeljenog na posvećenosti i političkoj volji. Ovaj pristup obuhvata planiranje, razvoj, implementaciju politikâ te reviziju i unapređenje.

Projekat primjenjuje principe SMART TVET-a, koji podrazumijevaju povezivanje obrazovanja i tržišta rada kroz:

  • jačanje institucionalnih kapaciteta ključnih aktera ponude i potražnje,
  • uspostavljanje funkcionalnih mehanizama saradnje između obrazovnih vlasti i poslodavaca.

U fazi implementacije, projektne aktivnosti će biti fokusirane na sektore s visokim razvojnim potencijalom: turizam i ugostiteljstvo, drvoprerađivačku industriju i metalski sektor

Projektni tim
Stručni tim

Efka Heder

Efka Heder

Team Leader 
 
 

Amir Sarajlić

Amir Sarajlić

Expert in Public-Private dialogue 
 

Eldin Sarajlić

Eldin Sarajlić

Expert in TVET
Governance 
 

Mirsad Ferizaj

Mirsad Ferizaj

Project assistant – Communication and event management 

Amra Ćatić Dedić

Amra Ćatić Dedić

Project assistant –
Finance
and administration

teamall new

Ključni principi implementacije

Opći pristupi i horizontalni principi primjenjivi kroz sve komponente projekta

  • Pametno upravljanje osiguranjem kvaliteta u TVET sektoru
  • Jasno definisana i formalizirana saradnja, kroz potpisivanje memoranduma o razumijevanju s relevantnim partnerima
  • Razvijeni kriteriji za odabir korisnika
  • Strukturirana saradnja između obrazovnog sektora i privrede u svim fazama implementacije
  • Rodna ravnopravnost (gender mainstreaming)
  • Industrija 4.0 kao referentni okvir za modernizaciju strukovnog obrazovanja
  • Učionica 3.0 – inovativni pristupi učenju i nastavi
  • Škola kao nosilac promjena
  • Politike zasnovane na dokazima (EBPM) i orijentacija na rezultate kao osnov dugoročne održivosti
  • Kolegijalno učenje i razmjena znanja (peer learning)
  • Primjena dobrih praksi iz Švicarske i Slovačke

Upravljanje kroz modularnost i višeslojni pristup

Projekt se zasniva na modularnom upravljanju, kroz jasno definisana tri nivoa djelovanja:

  • Makro nivo – politike i strategije na sistemskom nivou
  • Mezzo nivo – institucionalni okvir i međusektorska koordinacija
  • Mikro nivo – aktivnosti na nivou škola i kompanija

Principi pametnog upravljanja i osiguranja kvaliteta (EBPM & EQAVET)

  • Aktivno uključivanje obrazovnih vlasti
  • Učešće predstavnika poslovnih udruženja
  • TVET škole kao ključni nosioci unapređenja kvaliteta
  • Aktivacija i rad VET vijeća
  • Uspostava i jačanje sistema osiguranja kvaliteta (QA)
  • Strukturirana saradnja s kompanijama
  • Upravljanje zasnovano na dokazima, sa jasnim mehanizmima evaluacije i kontrole kvaliteta
  • Fokus na ekonomski relevantne sektore
  • Povezanost s razvojnim strategijama entiteta i kantona

5E pristup: integracija ključnih razvojnih komponenti

  • Edukacija
  • Ekonomija
  • Preduzetništvo
  • Zapošljavanje
  • Zaštita okoline